Børns leg og den legende tilgang
49846 Børns leg og den legende tilgang, 5 dage
Mere om uddannelsen
På uddannelsen opnår du kompetencer til at understøtte børns trivsel, læring, udvikling og dannelse med afsæt i barnesynet og forståelsen af legens værdi.
Du opnår kompetencer til at inddrage børneperspektivet og skabe, tilbyde og evaluere læringsmiljøer, der rummer både selvorganiseret, vokseninitieret, rutinepræget og spontant opstået leg.
Derudover opnår du kompetencer til at skabe lege- og læringsmiljøer, der styrker børns fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet.
Endelig opnår du kompetencer til at møde børn med en legende og nysgerrig tilgang, indtage forskellige roller i legen og sikre alle børn deltagelsesmuligheder og positive oplevelser.
Uddannelsens mål
I det pædagogiske arbejde med børn, den styrkede pædagogiske læreplan, de brede læringsmål og det pædagogiske grundlag, kan deltageren:
- Understøtte alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse med afsæt i barnesynet og en forståelse for, at legen har en værdi i sig selv.
- Inddrage børneperspektivet og skabe, tilbyde og evaluere på læringsmiljøer, der understøtter alle børns selvorganiserede leg, de vokseninitierede lege, i rutinesituationer og i de spontant opståede lege.
- Skabe lege- og læringsmiljøer der understøtter børns udvikling, fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, selvværd og identitet.
- Møde barnet med en legende og nysgerrig tilgang, der understøtter børneperspektivet og fremmer børns sociale kompetencer og personlige læring.
- Indtage forskellige roller i forhold til børns leg, for at støtte, guide, rammesætte og give alle børn deltagelsesmulighed og positive oplevelser i og med leg.
Målgruppe
Pædagogisk personale i dagtilbud, der arbejder med aldersgruppen 0-5 år. Fx pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere. Samt eventuelt øvrige faggrupper, der arbejder med børn, fx familieplejere.