Konflikthåndtering i sosu-arbejdet
41687 Konflikthåndtering i sosu-arbejde, 3 dage
Mere om uddannelsen
På uddannelsen opnår du kompetencer til at genkende og reagere på tegn på konflikt ud fra viden om konflikters opståen, udvikling og afslutning.
Du opnår kompetencer til at forebygge konflikter med afsæt i viden om konflikttyper, egen rolle og forhold, der kan udløse konflikter, samt til at anvende grundlæggende konflikthåndteringsmetoder, så konflikter håndteres og afsluttes professionelt og konstruktivt for borgere, patienter, pårørende og kolleger.
Derudover opnår du kompetencer til at basere dit konflikthåndterende arbejde på servicelovens brugerinddragelse og sundhedslovens værdier om respekt for det enkelte menneske.
Uddannelsens mål
- I det daglige arbejde kan deltageren genkende og reagere ved tegn på konflikt ud fra viden om konflikters opståen, udvikling og afslutning.
- Endvidere kan deltageren medvirke til at forebygge konflikter med afsæt i viden om konflikttyper, egen rolle og forhold, der ansporer til konflikter.
- Ved hjælp af kendskab til grundlæggende konflikthåndteringsmetoder kan deltageren bidrage til, at konflikter håndteres og afsluttes professionelt på en konstruktiv og udviklende måde for borgere, patienter, pårørende og kolleger.
- Deltageren kan endvidere basere sit konflikthåndterende arbejde på servicelovens afsnit om brugerinddragelse eller sundhedslovens værdi om at sikre respekten for det enkelte menneske.
Målgruppe
Deltagere med jobfunktioner inden for social- og sundhedsområdet, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.