Arbejdet som omsorgsmedhjælper
Sted
Dato
Varighed
Antal ledige pladser
Pris
Arbejdet som omsorgsmedhjælper
StedSOSU H Herlev, Hørkær 22, 2730 Herlev
Periode
17/8-20/8 + 1/9-3/9 + 7/9-10/9 + 14/9-17/9 2026
Varighed
15 Dage
Antal ledige pladser
26 ledige pladser
Pris
Faglærte og ufaglærte
0,-
Ledige og dig med videregående uddannelse
10.400,-
Mere om uddannelsen
Uddannelsens mål
- Deltagerne kan i samarbejde med borgere med udviklingshæmning, indgå i respektfulde afstemte relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse, udviklingspotentiale, livskvalitet, sundhed, trivsel og samfundsmæssige deltagelse
- Deltagerne kan i samarbejde og med afsæt i borgerens ønsker og behov, tilrettelægge en pædagogisk praksis, der giver borgeren støtte, vejledning og indflydelse på egen hverdag.
- Deltagerne har viden om kommunikation med borgere med udviklingshæmning, herunder alternativ kommunikation og andre støttesystemer. Denne viden kan omsættes i det relationspædagogiske arbejde med borgeren.
- Deltagerne kan indgå i samarbejde med kollegaer, pårørende og andre samarbejdspartnere, med afsæt i borgerens ønsker og behov.
- For at underbygge denne praksis kan deltagerne inddrage relevante data, herunder iagttagelser fra praksis, samt beskrive og begrunde det pædagogiske arbejde i forhold til den enkelte borger og gruppen af borgere.
- Deltagerne kan dokumentere og formidle det iagttagne til kollegaer og øvrige samarbejdspartnere, herunder pårørende.
- Deltagerne kan anvende et fagsprog, når faglig formidling er passende.
- Deltagerne kan reflektere og justere egen praksis herunder magtperspektiver i forholdet til borgeren og borgerens trivsel, med henblik på at kunne indgå i en kollegial og faglig dialog.
- Deltagerne har viden om målgruppen; borgere med udviklingshæmning og deres betingelse som samfundsmæssige deltagere. Herunder adgang til sundhed, inklusion og medborgerskab.
- Endvidere kan deltagerne aktivt indgå i videreførelsen af døgntilbuddets udvikling, dels ud fra egne erfaringer i arbejdet, dels ud fra en forståelse for sammenhængen mellem arbejdsområdets samfundsmæssige opgaver og den historiske udvikling i menneskesyn og opfattelse af livskvalitet.
- Deltagerne har viden om lovgrundlaget for området, er bevidst om egen rolle i forhold til at beskytte borgerens retssikkerhed, kender egne rettigheder og pligter og kan anvende denne viden i det daglige arbejde.
Målgruppe
Mere om uddannelsen
Uddannelsens mål
- Du kan i samarbejde med borgere med udviklingshæmning, indgå i respektfulde afstemte relationer, der fremmer borgerens selvbestemmelse, udviklingspotentiale, livskvalitet, sundhed, trivsel og samfundsmæssige deltagelse
- Du kan i samarbejde og med afsæt i borgerens ønsker og behov, tilrettelægge en pædagogisk praksis, der giver borgeren støtte, vejledning og indflydelse på egen hverdag.
- Du har viden om kommunikation med borgere med udviklingshæmning, herunder alternativ kommunikation og andre støttesystemer. Denne viden kan omsættes i det relationspædagogiske arbejde med borgeren.
- Du kan indgå i samarbejde med kollegaer, pårørende og andre samarbejdspartnere, med afsæt i borgerens ønsker og behov.
- For at underbygge denne praksis kan du inddrage relevante data, herunder iagttagelser fra praksis, samt beskrive og begrunde det pædagogiske arbejde i forhold til den enkelte borger og gruppen af borgere.
- Du kan dokumentere og formidle det iagttagne til kollegaer og øvrige samarbejdspartnere, herunder pårørende.
- Du kan anvende et fagsprog, når faglig formidling er passende.
- Du kan reflektere og justere egen praksis herunder magtperspektiver i forholdet til borgeren og borgerens trivsel, med henblik på at kunne indgå i en kollegial og faglig dialog.
- Du har viden om målgruppen; borgere med udviklingshæmning og deres betingelse som samfundsmæssige deltagere. Herunder adgang til sundhed, inklusion og medborgerskab.
- Endvidere kan du aktivt indgå i videreførelsen af døgntilbuddets udvikling, dels ud fra egne erfaringer i arbejdet, dels ud fra en forståelse for sammenhængen mellem arbejdsområdets samfundsmæssige opgaver og den historiske udvikling i menneskesyn og opfattelse af livskvalitet.
- Du har viden om lovgrundlaget for området, er bevidst om egen rolle i forhold til at beskytte borgerens retssikkerhed, kender egne rettigheder og pligter og kan anvende denne viden i det daglige arbejde.
Målgruppe
Du er pædagogiske medarbejdere og omsorgsmedhjælpere, der arbejder med borgere med udviklingshæmning eller andre borgere med funktionsnedsættelser i botilbud, bofællesskaber og boformer samt på pædagogiske opholdssteder.
Arbejdsmarkedsuddannelsen
48116 Arbejdet som omsorgsmedhjælper