Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Hvad lærer du?
Du lærer at anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Du får indblik i hjernens funktioner og sanseintegration og lærer at tage afsæt i den enkeltes behov og udviklingsmuligheder.
Med udgangspunkt i en grundlæggende viden om hjernens funktioner, udvikling og sanseintegration kan du observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde.
I dette arbejde kan du tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder, samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne.
Desuden kan du videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre – herunder ældre med demens.
Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.
Arbejdsmarkedsuddannelse
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde 44859