Oplæringsvejleder i tværprofessionelle læreprocesser
49545 Oplæringsvejleder i tværprofessionelle læreprocesser, 3 dage
Mere om uddannelsen
Dette specialiseringsmodul klæder dig på til at vejlede elever i tværprofessionelle læreprocesser – med udgangspunkt i elevernes oplæringsmål.
Du arbejder med at identificere og udnytte læresituationer, hvor eleven kan arbejde på tværs af fag og sektorer, og tilpasse vejledningen til elevens oplæringsmål med fokus på aktuelle samfunds- og sundhedsændringer.
Uddannelsen styrker dine kompetencer i at planlægge og facilitere læring i tværprofessionelle sammenhænge og bruge relevante redskaber til faglig kommunikation og dokumentation.
Uddannelsens mål
Deltageren kan som oplæringsvejleder i tværprofessionelle læreprocesser for elever på social- og sundhedsuddannelserne:
- Forstå og skelne mellem begreberne flerfaglighed, tværfaglighed, tværprofessionel og tværsektorielt samarbejde og kan anvende begreberne i vejledningen.
- På baggrund af viden om samfundsændringer og ændringer i sundhedsvæsenet kvalificere vejledningen i forhold til elevens oplæringsmål for det tværprofessionelle samarbejde.
- Udvælge læresituationer, hvor eleven kan indgå i tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde
- På baggrund af viden om og forståelse for facilitatorrollen, planlægge og facilitere tværprofessionelle læreprocesser
- Anvende redskaber til faglig kommunikation og dokumentation i relation til elevens tværprofessionelle læringsprocesser.
Målgruppe
Pædagogiske assistenter, social-og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.
Det anbefales at man som deltager har erfaring inden for jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, man uddanner eleverne til.
Ligeledes anbefales det at man har gennemført et basismodul som oplæringsvejleder eller besidder tilsvarende kvalifikationer