Stærke børnefællesskaber

22693 Specialpædagogisk støtte i almene dagtilbud - 5 dage, 49774 Ressourcefokus i det pædagogiske arbejde - 2 dage og 48668 Tidlig opsporing - børn i udsatte positioner - 2 dage

Mere om uddannelsen

Du får konkrete ideer til hvilke indsatser, aktiviteter og metoder, der kan anvendes i den pædagogiske praksis i arbejdet med børn med socialkognitive vanskeligheder og deres omgivelser.

Du kan anvende en ressourcefokuseret tilgang i det fagprofessionelle arbejde og lærer at se bag om adfærden, at være opmærksom på din egen rolle og øge din forståelse for den enkelte

Du lærer at arbejde ud fra trivselsdimensioner, og anvende objektive observationer og analysemetoder i udarbejdelsen af en trivselsvurdering mv.

 

Uddannelsens mål

Deltageren kan:

  • handle ud fra viden om gældende lovgivning, både nationalt, herunder barnets lov, og ud fra gældende retningslinjer.- arbejde med inklusion af børn med socialkognitive vanskeligheder på baggrund af den opnåede viden.
  • understøtte at børn med socialkognitive vanskeligheder kan forstå og handle i en social verden.
  • hjælpe børn til selvregulering ud fra en forståelse af mentalisering og spejling.
  • understøtte det enkelte barns udvikling, trivsel, læring og dannelse på baggrund af en grundlæggende forståelse af specialdidaktik og inkluderende læringsmiljø.
  • bidrage til at organisere læringsmiljøer, der skaber overblik og struktur for det enkelte barn og børnegruppen.
  • identificere etiske dilemmaer i praksis.
  • anvende en ressourcefokuseret tilgang i det pædagogiske arbejde med henblik på at fremme trivsel, udvikling og livskompetencer i mødet med børn, unge og voksne.
  • identificere ressourcer og styrkesider hos barnet, den unge og voksne også i udfordrende situationer og hos personer, der har det svært og inddrage målgruppen i udvikling af nye handlemuligheder.
  • styrke og begrunde ressourcefokuserede indsatser i samarbejde med kollegaer
  • medvirke til tidlig opsporing og indsats for børn i udsatte positioner og reagere på bekymring, på baggrund af viden om de fire trivselsdimensioner
  • observere ud fra strukturerede, anerkendte og professionelle observationsredskaber
  • anvende handleguides og værktøjer i udarbejdelse af en handleplan for en tidlig indsats
  • indgå i en væsentlig, respektfuld dialog med forældrene om barnets trivsel og behov
  • beskrive og begrunde situationer som grundlag for analyse, refleksion og nye handlemuligheder i et helhedsorienteret samspil med forældre, barnet og tværfaglige samarbejdspartnere
Sted
Dato
Varighed
Antal ledige pladser
Pris
Stærke børnefællesskaber
StedSOSU H Herlev, Hørkær 22, 2730 Herlev
Periode 5/2-6/2 + 16/2-18/2 + 5/3-6/3 + 12/3-13/3 2026
Varighed 9 Dage
Antal ledige pladser 26 ledige pladser
Pris Faglærte og ufaglærte 0,- Ledige og dig med videregående uddannelse 6.965,95,-

Målgruppe

Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde med børn, unge og voksne. Medarbejderne kan eksempelvis være omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere og familieplejere, der arbejder i specialområdet eller dagtilbuds- og skole/fritidsområdet.