Det skal du have styr på

Regler og info

Studie- og ordensregler, vejledning til sygemelding, IT-politik samt klagevejledning

Et godt sted at være og lære

Alle skal bidrage til, at SOSU H er et rart sted med godt miljø og gode relationer. På SOSU H har vi nogle aftaler og regler, så skolen kan fungere med den mangfoldighed af mennesker, vi er. Som elev skal du naturligvis bidrage til, at skolen er et rart sted at være.

Du skal tage medansvar for – og medvirke til, at der på SOSU H er trivsel, gode relationer, arbejdsglæde og et godt miljø. På SOSU H har vi et grundprincip om, at vi behandler hinanden ordentligt og med gensidig respekt. 

Som elev på SOSU H skal du være studieaktiv. Det vil sige, at du møder til tiden og er velforberedt, at du deltager aktivt i læringsaktiviteter og -fællesskaber, som du er del af i skolen.

Studie- og ordensregler

Som elev på SOSU H er du forpligtet til at holde dig orienteret om alle forhold i forbindelse med din uddannelse. Det gør du ved dagligt at tjekke ItsLearning og Studie+, samt holde dig orienteret på skolens info-skærme og på sosuh.dk. Husk at vi også sender breve via e-Boks/Digital post.

Du kan ikke fraskrive dig dit ansvar for at leve op til skolens studie- og ordensregler eller reagere på tilsendte breve, med den begrundelse, at du ikke har set beskeder eller digital post. Vi anbefaler, at du indstiller din e-Boks/Digital post, så du får en push-meddelelse når du modtager beskeder der. På den måde kan du holde dig orienteret om digital post.

Skolens studie- og ordensregler gælder når du er på skolen, i skoletiden samt udenfor skoletiden, i det omfang det påvirker samvær og læring i skolen. Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen iværksætte sanktioner. 

Plastiktorso på et bord.

Sådan melder du dig syg

Det er dit ansvar som elev at melde dig syg rettidigt, dvs. inden undervisningen eller prøven starter.

Er du syg eller har du barn syg, når du skal til undervisning

Som elev skal du selv registrere egen sygdom og barns 1. og 2. sygedag. Du skal melde dig syg/barn syg, før undervisningen starter.

Når du er syg, skal du melde dig syg på Studie+. Det gør du enten via app’en på din telefon, eller på studieplus.dk.
Du kan få hjælp ved at henvende dig til den lokale it-support på skolen.

Studie+ raskmelder dig altid til næste dag, derfor skal du huske at registrere dig hver dag, du er syg eller har barn syg.

Du bliver registreret som "udeblevet", hvis du ikke møder til undervisningen eller har sygemeldt dig.
Står der ”U”(udeblevet) i Studie+, skal du kunne forklare årsagen til dette.
Din ansættende myndighed spørger evt. efter begrundelse for dine udeblivelser.

Hvis du har en uddannelsesaftale, skal du muligvis også melde dig syg/melde barn syg til din ansættende myndighed, også når du er i skole. Det er din ansættende myndighed som beslutter, om du skal det.

Er du syg eller har barn syg, når du skal til eksamen eller prøve

Hvis du bliver syg, og derfor ikke kan deltage i en prøve eller eksamen, skal du ringe til SOSU H's administration på tlf. 7226 6600 senest 30 minutter før prøvens start.

For at få mulighed for at deltage i sygeeksamen skal du dokumentere, at du er forhindret i at deltage i prøven på grund af sygdom med en fri attest (lægeerklæring). SOSU H betaler for din lægeerklæring.

Særlige regler når du har en uddannelsesaftale

Ved sygdom i oplæringsperioden skal du melde dig syg/barn syg til dit oplæringssted og følge oplæringsstedets regler om mødepligt, syge- og raskmelding.

Ved sygdom i skoleperioden skal du melde dig syg/barn syg til SOSU H. Nogle arbejdsgivere vil have at du sygemelder dig til dem – også i skoleperioden. Du skal kontakte din ansættende myndighed ift. om de ønsker, at du sygemelder dig/melder barn syg til dem under skoleperioder.

Tjek din fraværsregistrering

Du har som elev selv ansvar for at kontrollere din fraværsregistrering i Studie+.
Hvis du ved en fejl får fravær for lektioner/dage, hvor du har været i skole, skal du kontakte din underviser, for at få opklaret årsagen til fraværsregistreringen, og få det rettet.

IT- politik

Politikken er gældende for alle elever og deltagere på SOSU H. 

Ved uddannelsesstart får du tilsendt SOSU H login, som du skal bruge til internet, Office og print m.m.

På SOSU H bruger vi MitID til at logge på studierelevante systemer, herunder Itslearning og Studie+ m.m.

Backup

Du skal selv sørge for en backup (sikkerhedskopi) af dine dokumenter, hvis du låner en af skolens computere. IT-afdelingen kan til enhver tid formatere computerne og dermed slette alle dokumenter på den.

Brug af skolens IT-udstyr

Skolens IT-udstyr skal opbevares forsvarligt og passes på, så andre kan have glæde af det. Du kan logge på skolens udstyr med dit brugernavn og password. Her er blandt andet adgang til følgende services:

  • Internet
  • Print
  • Software/programmer, som du skal bruge i din uddannelse,

Desuden gælder det, at intet software må installeres, medmindre der er givet tilladelse af den lokale it-support. Al software skal være lovlig.

Brug af personligt udstyr

Private computere må gerne på eget ansvar tilsluttes de åbne trådløse netværk, som SOSU H's IT service tilbyder. Du skal have et aktivt og opdateret antivirus- og antispywareprogram installeret, hvis du bruger skolens netværk.
Du må ikke tilslutte din private computer med kabel til skolen netværk.

Netværkene er navngivet SOSUH og SOSUH-HISPEED. Du kan tilslutte dit eget udstyr til det trådløse netværk ved at logge på med med UniLogin. Her er der adgang til følgende services: Internet

Du er selv ansvarligt for backup og for enhver form for datatab og skade på dit personlige udstyr.

Brug af internet og netværk

Det er ikke tilladt, at: 

  • tilgå hjemmesider med indhold eller downloade indhold, der er ulovligt i henhold til dansk lovgivning. Herunder gælder også download af ophavsrettighedsbeskyttet indhold, som f.eks. musik og film.
  • at foretage portscanning.
  • at downloade og/eller opbevare pornografiske, ekstreme religiøse / politiske informationer, der kunne såre eller forulempe andre.
  • Logning

Netværket og vores systemer overvåges og logges med det formål, at kunne sikre en stabil og god service, samt kunne spore misbrug og ulovligheder. Relevante oplysninger udleveres til politiet eller tilsvarende myndigheder, hvis der foreligger en anmeldelse om det. Logning og overvågningen sker i overensstemmelse med persondataloven.

Konsekvenser

Såfremt du ikke overholder ovenstående regler for IT-anvendelse, kan du blive holdt erstatningsansvarlig (udgifter til reparationer og gendannelse af software og filer).
I alvorlige tilfælde kan det få konsekvenser for dit uddannelsesforløb.

Elev sorterer piller til en uge.

Klagevejledning

Vi gør vores allerbedste for at din uddannelse forløber, som den skal. Hvis du oplever, at noget ikke er i orden, har du mulighed for at klage over bl.a. prøver og eksamen, forhold i oplæringen eller skolens afgørelse vedr. forskellige sager.

Sådan klager du

Klagevejledning
Hvis du ønsker at klage, anbefaler vi dig at læse klagevejledningen igennem vedr. det, du overvejer at klage over, inden du udfylder og sender klageblanket.
Klagevejledning

Klageblanketter
Du skal udfylde én af disse to klageblanketter.
Obs. download blanketten inden du udfylder den.

Klageblanket over skolens afgørelse 

Klageblanket over prøve og eksamen 

OBS

  • Du kan klage, hvis du er elev på SOSU H.
    Hvis du er under 18 år, kan klagen også indgives af dine forældre eller din værge
  • Vær særlig opmærksom på klagefrister og krav til indberetning af din klage
  • Vi anbefaler, at du sender klagen til skolen som sikker mail for at beskytte dine data - find link her
    Alternativt kan du sende klagen til klage@sosuh.dk
  • Når vi har modtaget klagen, vil du få en kvittering for modtagelsen

Whistleblowerordning

Gennem den eksterne whistleblowerordning på SOSU H, kan man indberette oplysninger om ulovligheder og andre alvorlige forhold, som man har fået kendskab til gennem sit arbejde eller som elev. Du kan læse meget mere og foretage indberetninger på ordningens hjemmeside.