Det skal du have styr på

Regler og info

Studie- og ordensregler, vejledning til sygemelding, IT-politik samt klagevejledning

Et godt sted at være og lære

Alle skal bidrage til, at SOSU H er et rart sted med godt miljø og gode relationer. På SOSU H har vi nogle aftaler og regler, så skolen kan fungere med den mangfoldighed af mennesker, vi er. Som elev skal du naturligvis bidrage til, at skolen er et rart sted at være.

Du skal tage medansvar for – og medvirke til, at der på SOSU H er trivsel, gode relationer, arbejdsglæde og et godt miljø. På SOSU H har vi et grundprincip om, at vi behandler hinanden ordentligt og med gensidig respekt. 

Som elev på SOSU H skal du være studieaktiv. Det vil sige, at du møder til tiden og er velforberedt, at du deltager aktivt i læringsaktiviteter og -fællesskaber, som du er del af i skolen.

Studie- og ordensregler

Som elev på SOSU H er du forpligtet til at holde dig orienteret om alle forhold i forbindelse med din uddannelse. Det gør du ved dagligt at tjekke ItsLearning og Studie+, samt holde dig orienteret på skolens info-skærme og på sosuh.dk. Husk at vi også sender breve via e-Boks/Digital post.

Du kan ikke fraskrive dig dit ansvar for at leve op til skolens studie- og ordensregler eller reagere på tilsendte breve, med den begrundelse, at du ikke har set beskeder eller digital post. Vi anbefaler, at du indstiller din e-Boks/Digital post, så du får en push-meddelelse når du modtager beskeder der. På den måde kan du holde dig orienteret om digital post.

Skolens studie- og ordensregler gælder når du er på skolen, i skoletiden samt udenfor skoletiden, i det omfang det påvirker samvær og læring i skolen. Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen iværksætte sanktioner. 

Studie- og ordensregler

Hent som pdf

SOSU H’s studie- og ordensregler

Som elev på SOSU H er du forpligtet til at holde dig orienteret om alle forhold i forbindelse med din uddannelse. Det gør du ved dagligt at tjekke ItsLearning og Studie+, samt holde dig orienteret på skolens info-skærme og på sosuh.dk. Husk at vi også sender breve via e-Boks/Digital post.

Du kan ikke fraskrive dig dit ansvar for at leve op til skolens studie- og ordensregler eller reagere på tilsendte breve, med den begrundelse, at du ikke har set beskeder eller digital post. Vi anbefaler, at du indstiller din e-Boks/Digital post, så du får en push-meddelelse når du modtager beskeder der. På den måde kan du holde dig orienteret om digital post.

Skolens studie- og ordensregler gælder når du er på skolen, i skoletiden samt udenfor skoletiden, i det omfang det påvirker samvær og læring i skolen. Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen iværksætte sanktioner (se mere i slutningen af studie- og ordensreglerne).

 

Sådan forventer vi, at du er studieaktiv

For at sikre et godt lærings- og arbejdsmiljø for alle på SOSU H, har vi følgende forventninger til dig som elev:

  • Du møder forberedt og deltager aktivt i de aktiviteter, som er planlagt og opsøger vejledning i læringsrummet. Det gælder uanset om undervisningen foregår på skolen, udenfor skolens område eller virtuelt. Og uanset om det er klasseundervisning, gruppearbejde eller projektarbejde, prøver med videre.
  • Du har din telefon (og andre digitale devises) på lydløs eller slukket i undervisningen, medmindre du skal bruge den i forbindelse med læringsaktiviteterne og/eller som studiestøtte. Det er underviserne, som vurderer, om det er relevant at bruge telefon
  • Du afleverer opgaver indenfor de fastsatte tidsfrister, både individuelle og Herunder skriftlige afleveringer.
  • Du afleverer opgaver, som du selv har lavet. Du kopierer/plagierer således ikke dele af eller hele tekster, fx fra andres opgaver, bøger eller fra internettet og ikke tillader, at andre at kopierer og anvender dine besvarelser som egne Se retningslinjer for plagiat her.
  • Du møder til tiden og er tilstedeværende i hele undervisningstiden. SOSU H registrerer tilstedeværelse og du er medansvarlig for at blive registreret tilstedeværende, særligt når læringen foregår udenfor SOSU H.
  • Du sygemelder dig på rette vis, når du er syg eller har barn Det gælder også, hvis du går hjem i løbet af dagen. Se vejledning til sygemelding på hjemmesiden.
  • Særligt for GF Online elever gælder, at du for at være studieaktiv skal aflevere de stillede opgaver i temaerne, deltage i vejledningen og fremlægge, samt møde i forbindelse med indkald. Ligesom du skal deltage online med tændt kamera.
    På GF Online dokumenteres dit fremmøde ved, at du dagligt går på ItsLearning og læser ’Breaking News’ i perioden kl. 7.00- 16.00.
  • Særligt for Grundforløb 2 elever gælder, at du for at være studieaktiv skal være registreret som aktiv lærepladssøgende på lærepladsen.dk, hvis du ikke har en underskrevet uddannelsesaftale.

 

Sådan er vi sammen på SOSU H

En forudsætning for at lære, er at SOSU H er et godt sted at være. For at sikre fællesskaber, trivsel og et godt miljø, forventer vi derfor, at du behandler andre med respekt, nysgerrighed og ordentlighed. Det gælder i forhold til alle du møder i og omkring skolen og skolens aktiviteter. Det betyder at:

  • Du bidrager positivt til skolens fællesskaber og til et godt arbejds- og undervisningsmiljø.
  • Du følger skolens skriftlige og mundtlige anvisninger umiddelbart og loyalt, med henblik på at opretholde eller genoprette god orden på skolen.
  • Du behandler skolens materialer, inventar og udstyr Herunder, at du rydder op efter dig selv og efterlader skolens lokaler og områder i pæn og ordentlig stand.

Desuden har vi følgende normer for samvær og orden på SOSU H:

Mobning, truende adfærd og vold

Mobning, truende og respektløs adfærd, vold eller trusler om vold accepteres ikke på SOSU H. Hverken i skrift eller tale, ansigt til ansigt eller på digitale medier i eller udenfor skoletiden. Vi forventer, at du aktivt modarbejder tendenser til mobning af andre i de fællesskaber, som du er del af på SOSU H og under din uddannelse. Se SOSU H’s anti-mobbestrategi her.

Påklædning

Vi forventer, at du klæder dig passende i forhold til sammenhængen, for at understøtte et respektfuldt samarbejde. Herunder, at du skal være let at identificere. Hvis skolen vurderer, at dette ikke er tilfældet, forbeholder SOSU H sig ret til at bede dig om at ændre påklædning.

Rygning

SOSU H har røg- og nikotinfri skoletid i undervisningstiden, samt ved arrangementer. Det gælder alle, der færdes på SOSU H. Det er ikke tilladt at ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens område eller uden for skolens område. Det gælder også, når du er på tur eller har pause. Det gælder alle former for tobak og tobakslignende produkter. Det er dog tilladt at benytte nikotintyggegummi eller -plaster, hvis dette gør det muligt for dig at overholde den røgfri skoletid.

Alkohol, narkotika og andre rusmidler

Du må ikke besidde eller indtage nogen former for alkohol, narkotika eller andre rusmidler på SOSU Hs område. Du må heller ikke møde i skole i påvirket tilstand. Skolen har mulighed for at anmode en elev om at medvirke til en frivillig test, hvis der er mistanke om, at eleven er påvirket.

Ved særlige festlige lejligheder og arrangementer kan den skolen give dispensation til, at der bliver indtaget alkohol.

Religiøs forkyndelse og lignende

På SOSU H anser vi religion som en privat sag. På skolen må der ikke udøves religiøse eller ideologiske handlinger, medmindre det indgår som en del af en skolens planlagte aktiviteter.

Lyd- og billedoptagelser

Du laver eller deler kun billeder, lyd- eller filmoptagelser af andre på SOSU H, hvis du har deres tydelige samtykke. Det gælder både virtuelt og ved fysisk fremmøde.

IT-politik

Du skal følge den til enhver tid gældende IT-politik på SOSU H. Det vil blandt andet sige, at internettet ikke må bruges til at downloade programmer, information eller kommunikation, som er strafbart ifølge dansk lovgivning.

Tyveri

SOSU H er ikke erstatningspligtig ved tyveri. Du er selv ansvarlig for at politianmelde.

Uvedkommende personer

Personer, som SOSU H’s ansatte vurderer, ikke har noget gyldigt ærinde på skolen, vil blive bedt om at forlade skolens område.

 

SOSU H registrerer og følger din studieaktivitet

På SOSU H følger vi løbende din studieaktivitet, herunder registreres din tilværelse digitalt i Studie+. Særligt for EUX-elever registreres de skriftlige afleveringer i fag med fordybelsestid i ItsLearning.

Underviserne registrerer tilstedeværelse ved undervisningens start samt i løbet af dagen.

 

Manglende studieaktivitet er en overtrædelse af skolens studie- og ordensregler. Hvis vi vurderer at du kan være i risiko for frafald og ikke kan gennemføre din uddannelse, vil du blive kontaktet. Hvis du har en uddannelsesaftale, vil din arbejdsgiver vil blive orienteret om fravær og manglende studieaktivitet. Hvis du er under 18 år, vil dine forældre ligeledes blive informeret.

 

Sanktioner for overtrædelse af skolens studie- og ordensregler

Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen alt efter situationens alvor og overtrædelsens karakter iværksætte følgende forskellige sanktioner:

  • Mundtlig advarsel
  • Midlertidig timeout
  • Skriftlig advarsel
  • Private genstande, fx mobiltelefoner, kan konfiskeres i normalt op til et døgn BEK nr. 953 af 22.06.2023 § 77, stk. 4 og 5.
  • Midlertidig hjemsendelse
  • Overflytning til anden skole eller afdeling
  • Udelukkelse fra fortsat undervisning, hvilket vil sige, at dit uddannelsesforløb afbrydes
  • Særligt for EUX er, at man kan miste retten til at blive indstillet til prøve
  • Politianmeldelse i særligt alvorlige tilfælde.

 

Det er skolen, der vurderer, om reglerne er overtrådt. Hvis du er under 18 år, vil dine forældre blive informeret. Er du i et ansættelsesforhold, foregår afgørelserne i dialog med arbejdsgiver. En konsekvens af ovenstående sanktioner kan være, at din SU afmeldes eller din ansættelseskontrakt ophører. Som elev har man ret til at klage over skolens afgørelser. Se SOSU H’s klagevejledning her.

Antimobbestrategi

Hent som pdf

Hvad er mobning?

Der er tale om mobning, hvis en eller flere personer udfører en eller gentagne handling(er), der overskrider en anden persons grænse. Mobning kan være fysisk, verbalt eller digitalt. Det kan være bevidste eller ubevidste handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet.

Mobning sker i fællesskaber, hvor der ikke er noget positivt at samles om. Og det finder som regel sted i fællesskaber med manglende tolerance.

Forebyggelse af mobning

På SOSU H bidrager skolens ledelse, medarbejdere og elever til at sikre trivsel for skolens elever og med at forebygge mobning.

På SOSU H uddanner vi elever i et trygt og fagligt miljø, hvor de kan være, lære og blive dygtige fagprofessionelle. Vi arbejder hver dag på at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne trives og er glade for at være på skolen. Vi spørger eleverne om deres trivsel i den årlige trivselsmåling, og når vi undersøger undervisningsmiljøet. Ud fra hvad eleverne svarer, udvikler vi sammen med eleverne tiltag, der styrker trivslen.

På SOSU H arbejder vi på at skabe gode relationer i klassen/på holdet, på tværs af hold og afdelinger, og når eleverne er i oplæring. Alt sammen for skabe et godt læringsmiljø med høj trivsel, fordi det er med til at forebygge mobning.

På SOSU H er der plads til at være forskellige, og vi uddanner elever med vidt forskellige aldre, kulturer og sociale baggrunde. Vi ser forskellighed som en styrke for eleverne og skolen. Vi arbejder på at bygge bro mellem den enkelte elev og fællesskabet. Det er demokratisk dannelse, når vi at arbejder med aktiv deltagelse i fællesskaber på skolen. Det er vigtigt for os, at eleverne oplever at have betydning for det faglige og sociale fællesskab – og at eleverne forpligter sig til at deltage i fællesskabet.

Ved mobning

Hvis du oplever at blive mobbet, eller du ser andre blive mobbet, skal du hurtigst muligt kontakte din kontaktlærer, en underviser eller en anden medarbejder på SOSU H. Medarbejderen vil vurdere situationen og handle, hvis der konstateres problemer i form af mobning. Skolen vil undersøge, hvorfor der bliver mobbet, hvem der mobber og hvordan der mobbes. Skolen vil også se på, hvordan det påvirker de andre elever. Der vil blive lavet en handleplan for, hvordan mobningen skal stoppes. Alt dette skal ske indenfor 10 dage.

Klage

Hvis du har henvendt dig til skolen om mobning, og du ikke synes, at skolen har gjort nok, kan du klage. Du skal udfylde dette skema: Klageskema fra Dansk Center for Undervisningsmiljø og sende det til klage@sosuh.dk eller aflevere det til skolen. Du vil modtage en bekræftelse på, at klagen er modtaget. Skolen vil hurtigst muligt vurdere klagen og træffe afgørelse efter gældende procedure.  

 

Note: Er du medarbejder på SOSU H, finder du uddybning af antimobbestrategien på intranettet under vaerktoej/arbejdsgange/. Her er tydeligere beskrevet roller og ansvar for skolens medarbejdere.

Plastiktorso på et bord.

Sådan melder du dig syg

Det er dit ansvar som elev at melde dig syg rettidigt, dvs. inden undervisningen eller prøven starter.

Er du syg eller har du barn syg, når du skal til undervisning

Som elev skal du selv registrere egen sygdom og barns 1. og 2. sygedag. Du skal melde dig syg/barn syg, før undervisningen starter.

Når du er syg, skal du melde dig syg på Studie+. Det gør du enten via app’en på din telefon, eller på studieplus.dk.
Du kan få hjælp ved at henvende dig til den lokale it-support på skolen.

Studie+ raskmelder dig altid til næste dag, derfor skal du huske at registrere dig hver dag, du er syg eller har barn syg.

Du bliver registreret som "udeblevet", hvis du ikke møder til undervisningen eller har sygemeldt dig.
Står der ”U”(udeblevet) i Studie+, skal du kunne forklare årsagen til dette.
Din ansættende myndighed spørger evt. efter begrundelse for dine udeblivelser.

Hvis du har en uddannelsesaftale, skal du muligvis også melde dig syg/melde barn syg til din ansættende myndighed, også når du er i skole. Det er din ansættende myndighed som beslutter, om du skal det.

Er du syg eller har barn syg, når du skal til eksamen eller prøve

Hvis du bliver syg, og derfor ikke kan deltage i en prøve eller eksamen, skal du ringe til SOSU H's administration på tlf. 7226 6600 senest 30 minutter før prøvens start.

For at få mulighed for at deltage i sygeeksamen skal du dokumentere, at du er forhindret i at deltage i prøven på grund af sygdom med en fri attest (lægeerklæring). SOSU H betaler for din lægeerklæring.

Særlige regler når du har en uddannelsesaftale

Ved sygdom i oplæringsperioden skal du melde dig syg/barn syg til dit oplæringssted og følge oplæringsstedets regler om mødepligt, syge- og raskmelding.

Ved sygdom i skoleperioden skal du melde dig syg/barn syg til SOSU H. Nogle arbejdsgivere vil have at du sygemelder dig til dem – også i skoleperioden. Du skal kontakte din ansættende myndighed ift. om de ønsker, at du sygemelder dig/melder barn syg til dem under skoleperioder.

Tjek din fraværsregistrering

Du har som elev selv ansvar for at kontrollere din fraværsregistrering i Studie+.
Hvis du ved en fejl får fravær for lektioner/dage, hvor du har været i skole, skal du kontakte din underviser, for at få opklaret årsagen til fraværsregistreringen, og få det rettet.

IT- politik

Politikken er gældende for alle elever og deltagere på SOSU H. 

Ved uddannelsesstart får du tilsendt SOSU H login, som du skal bruge til internet, Office og print m.m.

På SOSU H bruger vi MitID til at logge på studierelevante systemer, herunder Itslearning og Studie+ m.m.

Backup

Du skal selv sørge for en backup (sikkerhedskopi) af dine dokumenter, hvis du låner en af skolens computere. IT-afdelingen kan til enhver tid formatere computerne og dermed slette alle dokumenter på den.

Brug af skolens IT-udstyr

Skolens IT-udstyr skal opbevares forsvarligt og passes på, så andre kan have glæde af det. Du kan logge på skolens udstyr med dit brugernavn og password. Her er blandt andet adgang til følgende services:

  • Internet
  • Print
  • Software/programmer, som du skal bruge i din uddannelse,

Desuden gælder det, at intet software må installeres, medmindre der er givet tilladelse af den lokale it-support. Al software skal være lovlig.

Brug af personligt udstyr

Private computere må gerne på eget ansvar tilsluttes de åbne trådløse netværk, som SOSU H's IT service tilbyder. Du skal have et aktivt og opdateret antivirus- og antispywareprogram installeret, hvis du bruger skolens netværk.
Du må ikke tilslutte din private computer med kabel til skolen netværk.

Netværkene er navngivet SOSUH. Du kan tilslutte dit eget udstyr til det trådløse netværk ved at logge på med dit SOSU H login (mail + adgangskode). 

Du er selv ansvarligt for backup og for enhver form for datatab og skade på dit personlige udstyr.

Brug af internet og netværk

Det er ikke tilladt, at: 

  • tilgå hjemmesider med indhold eller downloade indhold, der er ulovligt i henhold til dansk lovgivning. Herunder gælder også download af ophavsrettighedsbeskyttet indhold, som f.eks. musik og film.
  • at foretage portscanning.
  • at downloade og/eller opbevare pornografiske, ekstreme religiøse / politiske informationer, der kunne såre eller forulempe andre.
  • Logning

Netværket og vores systemer overvåges og logges med det formål, at kunne sikre en stabil og god service, samt kunne spore misbrug og ulovligheder. Relevante oplysninger udleveres til politiet eller tilsvarende myndigheder, hvis der foreligger en anmeldelse om det. Logning og overvågningen sker i overensstemmelse med persondataloven.

Konsekvenser

Såfremt du ikke overholder ovenstående regler for IT-anvendelse, kan du blive holdt erstatningsansvarlig (udgifter til reparationer og gendannelse af software og filer).
I alvorlige tilfælde kan det få konsekvenser for dit uddannelsesforløb.

Elev sorterer piller til en uge.

Klagevejledning

Vi gør vores allerbedste for at din uddannelse forløber, som den skal. Hvis du oplever, at noget ikke er i orden, har du mulighed for at klage over bl.a. prøver og eksamen, forhold i oplæringen eller skolens afgørelse vedr. forskellige sager.

Sådan klager du

Klagevejledning
Hvis du ønsker at klage, anbefaler vi dig at læse klagevejledningen igennem vedr. det, du overvejer at klage over, inden du udfylder og sender klageblanket.
Klagevejledning

Klageblanketter
Du skal udfylde én af disse to klageblanketter.
Obs. download blanketten inden du udfylder den.

Klageblanket over skolens afgørelse 

Klageblanket over prøve og eksamen 

OBS

  • Du kan klage, hvis du er elev på SOSU H.
    Hvis du er under 18 år, kan klagen også indgives af dine forældre eller din værge
  • Vær særlig opmærksom på klagefrister og krav til indberetning af din klage
  • Vi anbefaler, at du sender klagen til skolen som sikker mail for at beskytte dine data - find link her
    Alternativt kan du sende klagen til klage@sosuh.dk
  • Når vi har modtaget klagen, vil du få en kvittering for modtagelsen

Whistleblowerordning

Gennem den eksterne whistleblowerordning på SOSU H, kan man indberette oplysninger om ulovligheder og andre alvorlige forhold, som man har fået kendskab til gennem sit arbejde eller som elev. Du kan læse meget mere og foretage indberetninger på ordningens hjemmeside.