Sådan melder du dig syg
Det er dit ansvar som elev at melde dig syg rettidigt, dvs. inden undervisningen eller prøven starter.
Studie- og ordensregler, vejledning til sygemelding, IT-politik samt klagevejledning
Alle skal bidrage til, at SOSU H er et rart sted med godt miljø og gode relationer. På SOSU H har vi nogle aftaler og regler, så skolen kan fungere med den mangfoldighed af mennesker, vi er. Som elev skal du naturligvis bidrage til, at skolen er et rart sted at være.
Du skal tage medansvar for – og medvirke til, at der på SOSU H er trivsel, gode relationer, arbejdsglæde og et godt miljø. På SOSU H har vi et grundprincip om, at vi behandler hinanden ordentligt og med gensidig respekt.
Som elev på SOSU H skal du være studieaktiv. Det vil sige, at du møder til tiden og er velforberedt, at du deltager aktivt i læringsaktiviteter og -fællesskaber, som du er del af i skolen.
Som elev på SOSU H er du forpligtet til at holde dig orienteret om alle forhold i forbindelse med din uddannelse. Det gør du ved dagligt at tjekke ItsLearning og Studie+, samt holde dig orienteret på skolens info-skærme og på sosuh.dk. Husk at vi også sender breve via e-Boks/Digital post.
Du kan ikke fraskrive dig dit ansvar for at leve op til skolens studie- og ordensregler eller reagere på tilsendte breve, med den begrundelse, at du ikke har set beskeder eller digital post. Vi anbefaler, at du indstiller din e-Boks/Digital post, så du får en push-meddelelse når du modtager beskeder der. På den måde kan du holde dig orienteret om digital post.
Skolens studie- og ordensregler gælder når du er på skolen, i skoletiden samt udenfor skoletiden, i det omfang det påvirker samvær og læring i skolen. Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen iværksætte sanktioner.
Som elev på SOSU H er du forpligtet til at holde dig orienteret om alle forhold i forbindelse med din uddannelse. Det gør du ved dagligt at tjekke ItsLearning og Studie+, samt holde dig orienteret på skolens info-skærme og på sosuh.dk. Husk at vi også sender breve via e-Boks/Digital post.
Du kan ikke fraskrive dig dit ansvar for at leve op til skolens studie- og ordensregler eller reagere på tilsendte breve, med den begrundelse, at du ikke har set beskeder eller digital post. Vi anbefaler, at du indstiller din e-Boks/Digital post, så du får en push-meddelelse når du modtager beskeder der. På den måde kan du holde dig orienteret om digital post.
Skolens studie- og ordensregler gælder når du er på skolen, i skoletiden samt udenfor skoletiden, i det omfang det påvirker samvær og læring i skolen. Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen iværksætte sanktioner (se mere i slutningen af studie- og ordensreglerne).
For at sikre et godt lærings- og arbejdsmiljø for alle på SOSU H, har vi følgende forventninger til dig som elev:
En forudsætning for at lære, er at SOSU H er et godt sted at være. For at sikre fællesskaber, trivsel og et godt miljø, forventer vi derfor, at du behandler andre med respekt, nysgerrighed og ordentlighed. Det gælder i forhold til alle du møder i og omkring skolen og skolens aktiviteter. Det betyder at:
Desuden har vi følgende normer for samvær og orden på SOSU H:
Mobning, truende adfærd og vold
Mobning, truende og respektløs adfærd, vold eller trusler om vold accepteres ikke på SOSU H. Hverken i skrift eller tale, ansigt til ansigt eller på digitale medier i eller udenfor skoletiden. Vi forventer, at du aktivt modarbejder tendenser til mobning af andre i de fællesskaber, som du er del af på SOSU H og under din uddannelse. Se SOSU H’s anti-mobbestrategi her.
Påklædning
Vi forventer, at du klæder dig passende i forhold til sammenhængen, for at understøtte et respektfuldt samarbejde. Herunder, at du skal være let at identificere. Hvis skolen vurderer, at dette ikke er tilfældet, forbeholder SOSU H sig ret til at bede dig om at ændre påklædning.
Rygning
SOSU H har røg- og nikotinfri skoletid i undervisningstiden, samt ved arrangementer. Det gælder alle, der færdes på SOSU H. Det er ikke tilladt at ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens område eller uden for skolens område. Det gælder også, når du er på tur eller har pause. Det gælder alle former for tobak og tobakslignende produkter. Det er dog tilladt at benytte nikotintyggegummi eller -plaster, hvis dette gør det muligt for dig at overholde den røgfri skoletid.
Alkohol, narkotika og andre rusmidler
Du må ikke besidde eller indtage nogen former for alkohol, narkotika eller andre rusmidler på SOSU Hs område. Du må heller ikke møde i skole i påvirket tilstand. Skolen har mulighed for at anmode en elev om at medvirke til en frivillig test, hvis der er mistanke om, at eleven er påvirket.
Ved særlige festlige lejligheder og arrangementer kan den skolen give dispensation til, at der bliver indtaget alkohol.
Religiøs forkyndelse og lignende
På SOSU H anser vi religion som en privat sag. På skolen må der ikke udøves religiøse eller ideologiske handlinger, medmindre det indgår som en del af en skolens planlagte aktiviteter.
Lyd- og billedoptagelser
Du laver eller deler kun billeder, lyd- eller filmoptagelser af andre på SOSU H, hvis du har deres tydelige samtykke. Det gælder både virtuelt og ved fysisk fremmøde.
IT-politik
Du skal følge den til enhver tid gældende IT-politik på SOSU H. Det vil blandt andet sige, at internettet ikke må bruges til at downloade programmer, information eller kommunikation, som er strafbart ifølge dansk lovgivning.
Tyveri
SOSU H er ikke erstatningspligtig ved tyveri. Du er selv ansvarlig for at politianmelde.
Uvedkommende personer
Personer, som SOSU H’s ansatte vurderer, ikke har noget gyldigt ærinde på skolen, vil blive bedt om at forlade skolens område.
På SOSU H følger vi løbende din studieaktivitet, herunder registreres din tilværelse digitalt i Studie+. Særligt for EUX-elever registreres de skriftlige afleveringer i fag med fordybelsestid i ItsLearning.
Underviserne registrerer tilstedeværelse ved undervisningens start samt i løbet af dagen.
Manglende studieaktivitet er en overtrædelse af skolens studie- og ordensregler. Hvis vi vurderer at du kan være i risiko for frafald og ikke kan gennemføre din uddannelse, vil du blive kontaktet. Hvis du har en uddannelsesaftale, vil din arbejdsgiver vil blive orienteret om fravær og manglende studieaktivitet. Hvis du er under 18 år, vil dine forældre ligeledes blive informeret.
Hvis du som elev ikke lever op til studie- og ordensreglerne, kan skolen alt efter situationens alvor og overtrædelsens karakter iværksætte følgende forskellige sanktioner:
Det er skolen, der vurderer, om reglerne er overtrådt. Hvis du er under 18 år, vil dine forældre blive informeret. Er du i et ansættelsesforhold, foregår afgørelserne i dialog med arbejdsgiver. En konsekvens af ovenstående sanktioner kan være, at din SU afmeldes eller din ansættelseskontrakt ophører. Som elev har man ret til at klage over skolens afgørelser. Se SOSU H’s klagevejledning her.
Der er tale om mobning, hvis en eller flere personer udfører en eller gentagne handling(er), der overskrider en anden persons grænse. Mobning kan være fysisk, verbalt eller digitalt. Det kan være bevidste eller ubevidste handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet.
Mobning sker i fællesskaber, hvor der ikke er noget positivt at samles om. Og det finder som regel sted i fællesskaber med manglende tolerance.
På SOSU H bidrager skolens ledelse, medarbejdere og elever til at sikre trivsel for skolens elever og med at forebygge mobning.
På SOSU H uddanner vi elever i et trygt og fagligt miljø, hvor de kan være, lære og blive dygtige fagprofessionelle. Vi arbejder hver dag på at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne trives og er glade for at være på skolen. Vi spørger eleverne om deres trivsel i den årlige trivselsmåling, og når vi undersøger undervisningsmiljøet. Ud fra hvad eleverne svarer, udvikler vi sammen med eleverne tiltag, der styrker trivslen.
På SOSU H arbejder vi på at skabe gode relationer i klassen/på holdet, på tværs af hold og afdelinger, og når eleverne er i oplæring. Alt sammen for skabe et godt læringsmiljø med høj trivsel, fordi det er med til at forebygge mobning.
På SOSU H er der plads til at være forskellige, og vi uddanner elever med vidt forskellige aldre, kulturer og sociale baggrunde. Vi ser forskellighed som en styrke for eleverne og skolen. Vi arbejder på at bygge bro mellem den enkelte elev og fællesskabet. Det er demokratisk dannelse, når vi at arbejder med aktiv deltagelse i fællesskaber på skolen. Det er vigtigt for os, at eleverne oplever at have betydning for det faglige og sociale fællesskab – og at eleverne forpligter sig til at deltage i fællesskabet.
Hvis du oplever at blive mobbet, eller du ser andre blive mobbet, skal du hurtigst muligt kontakte din kontaktlærer, en underviser eller en anden medarbejder på SOSU H. Medarbejderen vil vurdere situationen og handle, hvis der konstateres problemer i form af mobning. Skolen vil undersøge, hvorfor der bliver mobbet, hvem der mobber og hvordan der mobbes. Skolen vil også se på, hvordan det påvirker de andre elever. Der vil blive lavet en handleplan for, hvordan mobningen skal stoppes. Alt dette skal ske indenfor 10 dage.
Hvis du har henvendt dig til skolen om mobning, og du ikke synes, at skolen har gjort nok, kan du klage. Du skal udfylde dette skema: Klageskema fra Dansk Center for Undervisningsmiljø og sende det til klage@sosuh.dk eller aflevere det til skolen. Du vil modtage en bekræftelse på, at klagen er modtaget. Skolen vil hurtigst muligt vurdere klagen og træffe afgørelse efter gældende procedure.
Note: Er du medarbejder på SOSU H, finder du uddybning af antimobbestrategien på intranettet under vaerktoej/arbejdsgange/. Her er tydeligere beskrevet roller og ansvar for skolens medarbejdere.
Det er dit ansvar som elev at melde dig syg rettidigt, dvs. inden undervisningen eller prøven starter.
Som elev skal du selv registrere egen sygdom og barns 1. og 2. sygedag. Du skal melde dig syg/barn syg, før undervisningen starter.
Når du er syg, skal du melde dig syg på Studie+. Det gør du enten via app’en på din telefon, eller på studieplus.dk.
Du kan få hjælp ved at henvende dig til den lokale it-support på skolen.
Studie+ raskmelder dig altid til næste dag, derfor skal du huske at registrere dig hver dag, du er syg eller har barn syg.
Du bliver registreret som "udeblevet", hvis du ikke møder til undervisningen eller har sygemeldt dig.
Står der ”U”(udeblevet) i Studie+, skal du kunne forklare årsagen til dette.
Din ansættende myndighed spørger evt. efter begrundelse for dine udeblivelser.
Hvis du har en uddannelsesaftale, skal du muligvis også melde dig syg/melde barn syg til din ansættende myndighed, også når du er i skole. Det er din ansættende myndighed som beslutter, om du skal det.
Hvis du bliver syg, og derfor ikke kan deltage i en prøve eller eksamen, skal du ringe til SOSU H's administration på tlf. 7226 6600 senest 30 minutter før prøvens start.
For at få mulighed for at deltage i sygeeksamen skal du dokumentere, at du er forhindret i at deltage i prøven på grund af sygdom med en fri attest (lægeerklæring). SOSU H betaler for din lægeerklæring.
Ved sygdom i oplæringsperioden skal du melde dig syg/barn syg til dit oplæringssted og følge oplæringsstedets regler om mødepligt, syge- og raskmelding.
Ved sygdom i skoleperioden skal du melde dig syg/barn syg til SOSU H. Nogle arbejdsgivere vil have at du sygemelder dig til dem – også i skoleperioden. Du skal kontakte din ansættende myndighed ift. om de ønsker, at du sygemelder dig/melder barn syg til dem under skoleperioder.
Du har som elev selv ansvar for at kontrollere din fraværsregistrering i Studie+.
Hvis du ved en fejl får fravær for lektioner/dage, hvor du har været i skole, skal du kontakte din underviser, for at få opklaret årsagen til fraværsregistreringen, og få det rettet.
Politikken er gældende for alle elever og deltagere på SOSU H.
Ved uddannelsesstart får du tilsendt SOSU H login, som du skal bruge til internet, Office og print m.m.
På SOSU H bruger vi MitID til at logge på studierelevante systemer, herunder Itslearning og Studie+ m.m.
Du skal selv sørge for en backup (sikkerhedskopi) af dine dokumenter, hvis du låner en af skolens computere. IT-afdelingen kan til enhver tid formatere computerne og dermed slette alle dokumenter på den.
Skolens IT-udstyr skal opbevares forsvarligt og passes på, så andre kan have glæde af det. Du kan logge på skolens udstyr med dit brugernavn og password. Her er blandt andet adgang til følgende services:
Desuden gælder det, at intet software må installeres, medmindre der er givet tilladelse af den lokale it-support. Al software skal være lovlig.
Private computere må gerne på eget ansvar tilsluttes de åbne trådløse netværk, som SOSU H's IT service tilbyder. Du skal have et aktivt og opdateret antivirus- og antispywareprogram installeret, hvis du bruger skolens netværk.
Du må ikke tilslutte din private computer med kabel til skolen netværk.
Netværkene er navngivet SOSUH. Du kan tilslutte dit eget udstyr til det trådløse netværk ved at logge på med dit SOSU H login (mail + adgangskode).
Du er selv ansvarligt for backup og for enhver form for datatab og skade på dit personlige udstyr.
Det er ikke tilladt, at:
Netværket og vores systemer overvåges og logges med det formål, at kunne sikre en stabil og god service, samt kunne spore misbrug og ulovligheder. Relevante oplysninger udleveres til politiet eller tilsvarende myndigheder, hvis der foreligger en anmeldelse om det. Logning og overvågningen sker i overensstemmelse med persondataloven.
Såfremt du ikke overholder ovenstående regler for IT-anvendelse, kan du blive holdt erstatningsansvarlig (udgifter til reparationer og gendannelse af software og filer).
I alvorlige tilfælde kan det få konsekvenser for dit uddannelsesforløb.
Vi gør vores allerbedste for at din uddannelse forløber, som den skal. Hvis du oplever, at noget ikke er i orden, har du mulighed for at klage over bl.a. prøver og eksamen, forhold i oplæringen eller skolens afgørelse vedr. forskellige sager.
Klagevejledning
Hvis du ønsker at klage, anbefaler vi dig at læse klagevejledningen igennem vedr. det, du overvejer at klage over, inden du udfylder og sender klageblanket.
Klagevejledning
Klageblanketter
Du skal udfylde én af disse to klageblanketter.
Obs. download blanketten inden du udfylder den.
Klageblanket over skolens afgørelse
Klageblanket over prøve og eksamen
OBS
Gennem den eksterne whistleblowerordning på SOSU H, kan man indberette oplysninger om ulovligheder og andre alvorlige forhold, som man har fået kendskab til gennem sit arbejde eller som elev. Du kan læse meget mere og foretage indberetninger på ordningens hjemmeside.