Oplærings-vejleder
Til dig, der vil skabe stærke læringsforløb for eleverne

Find din vej som oplæringsvejleder – fra basis til overbygning og specialisering
Uanset om du er ny i rollen som oplæringsvejleder eller har erfaring, kan du sammensætte din egen vej med basisuddannelse, overbygning og spændende specialiseringsmoduler, der passer til din praksis og dine interesser.
Vi anbefaler, du starter med en basisuddannelse. Derefter har du mulighed for at udbygge dine kompetencer med en overbygning og/eller forskellige specialiseringsmoduler. Du bestemmer selv rækkefølgen og kan tilpasse forløbet efter dine interesser og behov.
Printvenlig uddannelsesoversigt - Oplæringsvejleder PA
Printvenlig uddannelsesoversigt - Oplæringsvejleder SSH og SSA
Basisuddannelse - her starter du
Skal du være oplæringsvejleder for social- og sundhedshjælper- eller assistentelever?
Så kan du tage en 11-dages basisuddannelse, tilrettelagt efter din faggruppe. Du deltager sammen med andre, der – ligesom dig – enten er uddannet social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent.
Få et solidt fundament i rollen som oplæringsvejleder for social- og sundhedshjælper- og/eller assistentelever. Der er fokus på, hvordan du kan tilrettelægge meningsfulde oplæringsforløb med afsæt i elevens ressourcer, faglige mål og det daglige arbejde med kerneopgaven.
Du arbejder med metoder til at skabe sammenhæng mellem skole og praksis, anvende feedback- og vejledningsmetoder, samt støtte elevens faglige identitet gennem refleksion, dialog og deltagelse i arbejdsfællesskabet.
22550 Oplæringsvejleder, SOSU-elever, basis - SSH
Er du pædagogisk assistent og skal til at være oplæringsvejleder? Så anbefaler vi basisuddannelsen for pædagogiske assistenter. Den består af to dele – og vi anbefaler, at du starter med del 1 - der tager 5 dage, før du tager del 2 - der tager 6 dage.
Del 1 er en basisuddannelse for oplæringsvejledere, der som en del af det daglige arbejde tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i oplæring som pædagogiske assistenter.
Uddannelsen fokuserer på hvordan du kan planlægge og komme i mål med målrettet vejledning der tager afsæt i elevens ressourcer, gældende lovgivning og den pædagogiske kerneopgave. Du bliver præsenteret for redskaber til at skabe sammenhæng mellem skole og oplæring, understøtte elevens læring gennem feedback og inddrage relevante samarbejdspartnere i vejledningen.
22551 Oplæringsvejleder, PA, basis 1
Del 2 er en basisuddannelsen for oplæringsvejledere, der som en del af det daglige arbejde tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer, hos elever, som er i oplæring som pædagogiske assistenter.
Få styrket dine kompetencer i at planlægge og strukturere elevens oplæringsforløb i pædagogisk praksis. Du arbejder med at identificere relevante læringsmuligheder, bruge kommunikation aktivt i vejledningen samt støtte elevens refleksion og faglige identitet. Med fokus på den enkelte elevs baggrund og forudsætninger bliver du klædt på til at inddrage eleven i arbejdsfællesskabet og skabe et meningsfuldt læringsrum med plads til udvikling.
Overbygning
Har du allerede gennemført en basisuddannelse og har erfaring med elever i oplæring, kan du vælge overbygningen for oplæringsvejledere.
Overbygning 1 handler om elevernes læringsforudsætninger og behov, og tager 6 dage.
Overbygning 2 handler om oplæringsstedets læringsmiljø og udvikling, og tager 6 dage.
Overbygning 1 har fokus på elevens læringsforudsætninger og giver dig udvidede kompetencer til at planlægge og gennemføre differentierede oplæringsforløb, der tager højde for elevens behov og potentiale. Du bliver skarp på at skabe et anerkendende og støttende læringsmiljø, forebygge og håndtere konflikter, samt bruge digitale redskaber til at fremme refleksion og læring.
22554 Oplæringsvejleder, SOSU/PA, overbygning 1
Overbygning 2 har fokus på oplæringsstedets læringsmiljø. Uddannelsen styrker dine evner som vejleder til at fremme læringskulturen på oplæringsstedet ved at udvikle et anerkendende og støttende læringsmiljø. Du kan lære at støtte elevers innovationsprocesser, facilitere gruppevejledning og anvende metoder til kollegial sparring.
Specialiseringsmoduler
Du har mulighed for at dykke ned i faglige temaer med vores specialiseringsmoduler.
Her kan du fx fokusere på sprogudviklende metoder, simulation som pædagogisk metode eller digital vejledning og mange andre. Du vælger frit de moduler, der matcher dine interesser og behov. Du behøver ikke at have gennemført overbygningsuddannelsen først, men vi vil anbefale du har gennemført basisuddannelsen, inden du starter på et af specialiseringsmodulerne.
Uddannelsen er for dig, der i praksis arbejder med at styrke kvaliteten i oplæringen og skabe sammenhæng i elevens uddannelsesforløb.
Du får mulighed for at vurdere og udvikle oplæringsstedets læringsmiljø med afsæt i elevevalueringer, viden om erhvervsuddannelserne og aktuelle tendenser.
Sammen med kolleger og samarbejdspartnere arbejder du med at planlægge uddannelsesforløb, der kobler organisationens strategiske mål med elevens læring og udvikling – og dermed sikrer gode overgange mellem skole og oplæring.
Dette specialiseringsmodul styrker dine evner til at bruge digitale redskaber i vejledningen af eleverne.
Der er fokus på, hvordan du planlægger, gennemfører og evaluerer digital vejledning – herunder asynkron kommunikation og feedback – med fokus på at fremme elevens refleksion og læring.
Uddannelsen giver dig indsigt i både dine egne og elevens forudsætninger for at arbejde digitalt, samt overblik over læringsmulighederne i digitale værktøjer.
Dette specialiseringsmodul klæder dig på til at tilrettelægge og gennemføre vejledning for EUX-elever. Du arbejder med at støtte elevens erhvervsfaglige og innovative kompetencer, samtidig med at du inddrager tværfaglige samarbejdspartnere for at skabe meningsfulde og udviklende oplæringsforløb.
48383 Praktikvejleder, PAU- og SOSU elever, EUX, Talent, 2 dage
Specialiseringsmodulet fokuserer på at give dig kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre vejledning for elever, der sammen med støtte til de faglige mål, også har behov for støtte i dansk.
Modulet giver dig redskaber til at støtte elever med behov for sprogstøtte i oplæringen. Du kan lære at planlægge og gennemføre sprogudviklende forløb, hvor praksis bruges aktivt som læringsrum.
Med afsæt i elevens ressourcer arbejder du med metoder, der styrker både hverdags- og fagsproget – og du får mulighed for at reflektere over din egen sproglige praksis.
Uddannelsen sætter også fokus på samarbejdet mellem oplæringssted, skole og elev i den sproglige udvikling.
Dette specialiseringsmodul klæder dig på til at vejlede elever i tværprofessionelle læreprocesser med udgangspunkt i elevernes oplæringsmål.
Du arbejder med at identificere og udnytte læresituationer, hvor eleven kan arbejde på tværs af fag og sektorer, og tilpasse vejledningen til elevens oplæringsmål med fokus på aktuelle samfunds- og sundhedsændringer.
Uddannelsen styrker dine kompetencer i at planlægge og facilitere læring i tværprofessionelle sammenhænge og bruge relevante redskaber til faglig kommunikation og dokumentation.
49545 Oplæringsvejleder i tværprofessionelle læreprocesser, 3 dage
Ajourføringsmodulet er for dig, som tidligere har deltaget i en basis- og/eller overbygningsuddannelsen for oplæringsvejledere, og som skal have opdateret nye regler og retningslinjer for og metoder til vejledning af elever.
Modulet giver dig opdateret viden om erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og/eller pædagogisk assistent.
Du arbejder med at omsætte oplæringsmålene til meningsfulde vejledningsforløb, der tager højde for både organisationens kerneopgaver og elevens individuelle forudsætninger.
Med fokus på praksis som læringsrum arbejder du med metoder, der styrker elevens erhvervsfaglige kompetencer og understøtter deres faglige udvikling.
Denne uddannelse er for dig, der vejleder elever med særlige læringsforudsætninger i oplæringen. Du arbejder med at planlægge, gennemføre og evaluere individuelle forløb for elever, der har udfordringer med at nå uddannelsens faglige eller personlige mål.
Du får redskaber til at støtte og motivere elever med forskellige forudsætninger – med afsæt i elevernes ressourcer, styrker, værdier og normer. Uddannelsen giver dig desuden mulighed for at reflektere over din egen rolle som vejleder og skabe et anerkendende og udviklende læringsmiljø i samarbejde med relevante fagpersoner.
Uddannelsen klæder dig på til at bruge simulation som et aktivt læringsrum – det tredje læringsrum – i vejledningen af elever.
Der arbejdes med, hvordan du kan skabe trygge og motiverende simulationsforløb, der tager højde for den enkeltes læringsforudsætninger, og du arbejder med spørgeteknik, debriefing og refleksion som redskaber til faglig udvikling.
Med simulation som metode bliver du i stand til at understøtte erhvervsfaglig læring, udvikle storyboards ud fra praksisnære situationer og bidrage til et stærkere læringsmiljø på arbejdspladsen.
Oplæringsvejleder
Er der en uddannelse, som du ikke kan finde?
Udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig, når den udbydes.
Se alle vores akutelle uddannelser her