Kunst - sundhed omsorg pædagogik

Mød kunst - og bliv klogere på omsorg, sundhed og pædagogik

SOSU H har lånt en række samtidskunstværker af Statens Kunstfond, der er placeret på to af skolens afdelinger i henholdsvis Blågårdsgade og Skelbækgade.

Der er udarbejdet en lærervejledning og undervisningsmateriale til hvert enkelt værk med fokus på dialog-, refleksions- og praksisøvelser, der alle appellerer til forskellige læringsformer. Materialet er tilgængeligt på skolens intranet. 

Med afsæt i kunstværkerne kan undervisningsmaterialet være med til at understøtte elevernes refleksioner over tematikker inden for social- og sundhedsfagene, og bidrage til nye og andre perspektiver på områder som eksempelvis etik, empati og relationer.

Oversigt over SKF-udlån

Værker på Skelbækgade

Bedrock, Dan Stockholm

Kunstneren Dan Stockholm har lavet værkserien Bedrock, hvor han har indlejret sovepiller i to granitplader. De to værker repræsenterer stenens evige døsen og kan sammenlignes med den tilstand, man befinder sig i, når man er på sovepiller. Søvnen, og særligt den medicinerede REM-løse søvn, står for kunstneren som det tætteste, vi kommer på at være i en nærdødstilstand. I flere værker undersøger og fortæller kunstneren historier over det rum, der er mellem livet og døden. 

Eat Pray Love, Benedikte Bjerre

Kunstneren Benedikte Bjerre har skabt værket Eat Pray Love, der er en vaskemaskine med fastmonterede, forgyldte bronzeafstøbninger af brugte babybleer. Værket er lavet lige efter, at hun var blevet mor og samtidig med de første genåbninger efter Covid-19. Vaskemaskinen er et billede på de kropslige erfaringer, tanker og problematikker, der hvirvlede rundt i hende i den periode. Hun er optaget af spørgsmålet om kønsroller i samfundet og hvilken betydning disse kan have for det enkelte menneske.

Lyset, aftrykke og forbindelsen, Kathrine Ærtebjerg

Kunstneren Kathrine Ærtebjerg har lavet værket Lyset, aftrykket og forbindelsen , der fremstår med hvid spraymaling på en violet baggrund med aftryk af forskellige genstande. På maleriet kan man se skygger af mennesker, en sav, grene, cirkler, streger, en kæde m.m. Der er ikke umiddelbart en sammenhæng mellem genstandene, hvilket betyder, at man ser på maleriet på nye måder fra gang til gang. For eksempel kan de to save øverst i højre hjørne ses som en sommerfugl, der holdes i snor.

Under Overfladen, Dorte Østergård

Kunstneren Dorte Østergård har lavet værket Under Overfladen, som er inspireret af de abstrakte former, der opstår, når isen bryder op og flagerne glider fra hinanden. Værket er et billede på de forskellige forandringer eller tilstande man kan opleve. Det kan både være i naturen, når årstiderne skifter eller de forskellige livsfaser, mennesket gennemgår i løbet af et liv. Under Overfladen handler også om at opdage nye sider, dybder og lag af sig selv, verden og de menneskelige relationer, man indgår i.

Breve, Anna Merz-Johannesen

Disse ældre grafiske tryk er lavet af kunstneren Anna Merz-Johannesen. Værkerne Breve fortæller om en mere gammeldags måde at kommunikere på via det fysiske brev. Breve kan være med til at igangsætte en dialog om ældre generationer, menneskelige relationer og forskellige kommunikationsformer. At skrive et fysisk, håndskrevet brev er en langsommelig proces, som giver mulighed for eftertænksomhed hos afsenderen.

Giv Blod, Mormor

Plakaten Giv Blod er udarbejdet af kunstneren Mormor. Den lille vampyr leder tankerne hen på blod og formålet med denne plakat var at sætte fokus på bloddonation. Plakaten er lavet til fordel for velgørende organisationer, og formålet var at sparke liv i den danske plakatkunst. Der er lavet yderligere 9 plakater af forskellige kunstnere, der alle sammen har et velgørende formål og er foregået i samarbejde med Statens Kunstfond.

Memento, Jeanette Land Schou

Kunstneren Jeanette Land Schou arbejder med en klassisk tradition for stilleben, som er forskellige genstande, der er stilles sammen. Hun bruger sin personlige historie til at sætte fokus på nogle universelle spørgsmål om livets forgængelighed, forholdet mellem generationer og hvordan ting får betydning. Kunstneren skabte værkerne i forbindelse med, at hendes far kom på plejehjem. Genstandene i hendes værker er ting og sager fra hendes barndomshjem.

Uden titel, Kirstine Roepstorff

Kunstneren Kirstine Roepstorff har lavet værket Uden titel. I sine værker arbejder hun ofte med collager, hvor hun bruger billeder fra nyhederne, historisk materiale og reklamebilleder. Værket rummer motiver, der er urovækkende og afventende. Figuren i midten har overkrop og hoved i position, der kan minde om den lille havfrue og er placeret i en vildtvokset have. I baggrunden er der en figur, der kan sende tankerne i retning af Leonardo Da Vincis verdensberømte tegning af et menneske. Kunstneren er optaget af vores forhold til det ukendte og mørket.

Collegues, Viktoria Wendel Skousen

Kunstneren Viktoria Wendel Skousen har lavet en fotoserie af mandlige kollegaer. Modellerne er alle kunstnere og kollegaer til hende. Derudover har de det tilfælles, at de har valgt at stille op til denne fotoserie, hvor vi ser dem letpåklædte i deres senge. Den rolle tildeles som regel kvindelige modeller, men her er rollerne byttet om. Man fornemmer en stor fortrolighed mellem kunstneren og de unge mænd, som kommer til udtryk ved, at mændene bliver fotograferet letpåklædte.

Konkylien, Nour Fog

Kunstneren Nour Fog har udarbejdet dette værk, der har titlen Konkylien. Konkylien har indgået i en udstilling med andre værker, der tager afsæt i graviditets, fødsels- og efterfødselsforløb. Værket, der er lavet i keramik med en naturtro hvid og glinsende glasur, kan afspejle de følelsesmæssige og kropslige tilstande, der opstår i forbindelse med det at bære og føde et barn. Konkylien er en del af havets mytologier og har en stor sansemæssig indvirkning på mennesket.

Rummelighed, Rasmus Koch

Plakaten Rummelighed er udarbejdet af kunstneren Rasmus Koch og er lavet i samarbejde med andre grafiske designere og Statens Kunstfond. Den løftede pegefinger kan symbolisere mange aspekter. For eksempel at række hånden i vejret eller den belærende pegefinger. Kunstneren har brugt forskellige virkemidler til at skabe opmærksomhed om Dansk Flygtningehjælp. Plakaten er lavet til fordel for velgørende organisationer, hvor formålet var at sparke liv i den danske plakatkunst.

Værker på Blågårdsgade

Badet, Lone Arendal

Kunstner Lone Arendal har lavet dette træsnit Badet med inspiration fra et gammelt foto fra Sofiebadet, der tidligere var en badeanstalt på Christianshavn i København. I værket kan man se to mænd, der står og ´lurer´ bag et badeforhæng og en siddende mand, der er i gang med at binde sit snørebånd. Værket har både et realistisk og et drømmende udtryk. Det er et øjebliksbillede, man som beskuer gerne vil stifte bekendtskab med.

Metaphor-Reservoir, Lisbeth Eugenie Christensen

Kunstner Lisbeth Eugenie Christensen har lavet dette værk, som hedder Metaphor-Reservoir. Ordet metafor er et sprogligt udtryk, der skal forstås i overført betydning og ordet reservoir, der betyder et bassin eller en beholder til opbevaring af ´noget´. Denne titel kan pege i retning af, at kroppen har mange anatomiske metaforer. For eksempel benævnes kvinden ofte med navnet rose og sjælen med navnet sommerfugl.

We love Greenpeace, Lise Grue

Plakaten We love Greenpeace er udarbejdet af kunstneren Lise Grue i samarbejde med Statens Kunstfond. Plakaten, der fremstår i klare farver og viser dyre- og plantearter, som den interna­tionale miljøorganisation arbejder for, at vi skal passe bedre på. Plakaten er lavet til fordel for velgørende organisationer, hvor formålet var at sparke liv i den danske plakatkunst. Der er lavet yderligere 9 plakater af forskellige kunstnere, der alle sammen har et velgørende formål.

Menneske-dekomposition, Zven Balslev

Værket Menneske-dekomposition er lavet af kunstneren Zven Balslev og er en del af værkserien Menneske. Værket viser med sine grå, sorte farver og utydelige motiver den mere mørke side af mennesket. Kunstværket kan være med til at understøtte en samtale om, hvordan et samfund kan rumme forskellige individer. De store penselstrøg i værket kan have en terapeutisk virkning og man har en fornemmelse af, at kunstneren har ladet tankerne flyde mere eller mindre tilfældigt.

Fra min navle vil jeg vokse + Bryst, Nour Fog

Kunstneren Nour Fog har lavet værkerne Fra min navle vil jeg vokse og Bryst, der tager afsæt i et graviditets-, fødsels- og efterfødselsforløb. Værkerne af brystet og det nyfødt spædbarn er helt genkendelige motiver. Begge værker er lavet i keramik og har fået en metallignende glasur. Værkerne kan afspejle de følelsesmæssige og kropslige tilstande, sansninger og erfaringer, der kan vise sig under den både nervepirrende, intense og skrøbelige rejse i tilblivelsen af et barn og den efterfølgende omsorgsfulde relation.

Cykler til Senegal, Michael Jensen

Kunstneren Michael Jensens Cykler til Senegal repræsenterer et udviklings­projekt ved bl.a. at sende brugte og brugbare cykler, symaskiner, skoletasker m.m. til Senegal. Plakaten bringer farverne fra Senegals flag i spil i en stor plakat med et enkelt og tydeligt motiv af en cyklist. Den kraftige grønne, gul og røde farve finder man også i trafikregulerede kryds .

Liggende Kvinde, Lone Arendal

Kunstneren Lone Arendal har lavet træsnittet Liggende Kvinde. De figurative motiver i tæppet kan være inspireret af konkrete hændelser og oplevelser fra hverdagen og forskellige rejser. Tæppet og kvinden i værket er i rød farve og står i kontrast til baggrundens mørke og hvide farver. Kvinden ligger henslængt i sofaen og hendes ansigt og krop kan afspejle tilstande som eftertænksomhed, sårbarhed eller sløvhed.

Collegues, Viktoria Wendel Skousen

Fotografierne af de tre mænd er en del af en større fotoserie Collegues, der er lavet af Viktoria Wendel Skousen. De tre mænd er alle kunstnere og kollegaer til kunstneren. Derudover har de det tilfælles, at de har valgt at stille op til denne fotoserie, hvor vi ser dem letpåklædte i deres senge. Den rolle tildeles som regel kvindelige modeller, men her er rollerne byttet om. Man fornemmer en stor fortrolighed mellem kunstneren og de unge mænd, som kommer til udtryk ved, at mændene bliver fotograferet letpåklædte.

Memento, Jeanette Land Schou

Kunstneren Jeanette Land Schou arbejder med en klassisk tradition for stilleben, som er forskellige genstande, der er stilles sammen. Hun bruger sin personlige historie til at sætte fokus på nogle universelle spørgsmål om livets forgængelighed, forholdet mellem generationer og hvordan ting får betydning. Kunstneren skabte denne værkserie Memento i forbindelse med, at hendes far kom på plejehjem. Genstandene i hendes værker er ting og sager fra hendes barndomshjem.

Rummelighed, Rasmus Koch

Plakaten Rummelighed er udarbejdet af kunstneren Rasmus Koch og er lavet i samarbejde med andre grafiske designere og Statens Kunstfond. Den løftede pegefinger kan symbolisere mange aspekter. For eksempel at række hånden i vejret eller den belærende pegefinger. Kunstneren har brugt forskellige virkemidler til at skabe opmærksomhed om Dansk Flygtningehjælp. Plakaten er lavet til fordel for velgørende organisationer, hvor formålet var at sparke liv i den danske plakatkunst.

Giv Blod, Mormor

Plakaten Giv Blod er udarbejdet af kunstneren Mormor. Den lille vampyr leder tankerne hen på blod og formålet med denne plakat var at sætte fokus på bloddonation. Plakaten er lavet til fordel for velgørende organisationer, og formålet var at sparke liv i den danske plakatkunst. Der er lavet yderligere 9 plakater af forskellige kunstnere, der alle sammen har et velgørende formål og er foregået i samarbejde med Statens Kunstfond.

Velkommen til grundskolen

Oplev 4 originale samtidskunstværker i Skelbækgade. Find inspiration til besøget ved at bruge SOSU H's undervisningsmaterialer, som er tilpasset mellemtrinnet og udskolingen.

Besøg SOSU H, hvor I kan arbejde praksisfagligt med kunstværkerne og samtidig opleve skolens stemning og de fysiske rammer.

Grundskolen - værker på Skelbækgade

Undervisningsmateriale + praktisk information

Til hvert værk er der en dialogøvelse, en refleksionsøvelse og en praktiskøvelse. Der er alle frit tilgængeliga via sosuh.dk og materialekasser.

Undervisningsmaterialet giver elever mulighed for at arbejde med andre læringsformer omkring temaerne sundhed, omsorg, forandring, kønsroller, kommunikation, minder og livshistorier.

De praktiske øvelser lader eleverne afprøve konkrete læringsaktiviteter i samspil med værkerne og hinanden, samt i forhold til elevernes verden og det liv de lever.

I er også velkomne til at opleve værkerne med eget fokus og  undervisningsmateriale. 

Placering af værkerne

Book et besøg

Send en mail til reception@sosuh.dk

Skriv Kunst i S1 i emnefeltet. 

Oplys hvilken dag og tidsrum, du vil komme på besøg med din klasse.

Du vil herefter hurtigst muligt modtage en bekræftelse på besøget. 

Eat Pray Love, Benedikte Bjerre 2021

Hent opgaven

Introduktion til værket  

Kunstneren Benedikte Bjerre har skabt værket Eat Pray Love, der er en vaskemaskine med fastmonterede, forgyldte bronzeafstøbninger af brugte babybleer. Værket er lavet lige efter, at hun var blevet mor og samtidig med de første genåbninger efter Covid-19. Vaskemaskinen er et billede på de kropslige erfaringer, tanker og problematikker, der hvirvlede rundt i hende i den periode. Hun er optaget af spørgsmålet om kønsroller i samfundet og hvilken betydning disse kan have for det enkelte menneske.

Temaer

Omsorg, praktisk pleje, hjælp, rehabilitering, mestring, motivation, kønsroller, hygiejne, instruktion, professionelle relationer, velfærdsteknologi, aldring, etik, empati, identitet.

Formål med øvelserne

At få små og store ting i hverdagen til at blive meningsfulde 

Refleksionsøvelse

Gå sammen fire og fire

I værket er babybleerne blevet ophøjet til noget særligt, da de er blevet støbt i bronze.

  1. Giv hver især et eksempel på en genstand, som betyder noget særligt for dig og som du vil kunne tænke dig at støbe i bronze 

Dialogøvelse

Gå sammen fire og fire

  1. Hvad betyder Eat Pray Love på dansk?
  2. Har I et bud på, hvorfor værket hedder Eat Pray Love?
  3. Hvilken forbindelse ser du mellem de forgyldte bleer og vaskemaskinen?

Praksisøvelse

Gå sammen fire og fire

Materialekasse: Forskellige farver papir, tuscher, blyanter og klæbemasse.

  1. I skal l skrive et haiku-digt, hvor I ophøjer noget fra jeres hverdag. I skal følge disse regler:

      Digtet har 3 linjer

            linje 1 har 5 stavelser

            linje 2 har 7 stavelser

            linje 3 har 5 stavelser

Digtet skal ikke rime, men handle om en ting eller situation, som betyder noget særligt for jer

Et eksempel på et haikudigt kunne være:

          En skøn morgenstund

          Cykler jeg ud i det blå

          Tænker på min bedste ven

   

  1. Læg det med klæbemasse på gulvet omkring Eat, Pray Love

Foto: Torben Petersen

Konkylien, Nour Fog 2021

Hent opgaven

Introduktion til værket 

Kunstneren Nour Fog har udarbejdet dette værk, der har titlen Konkylien. Konkylien har indgået i en udstilling med tre andre værker, der alle tager afsæt i graviditet, fødsel og efterfødselsforløb, Værket, der er lavet i keramik med en naturtro hvid glasur, afspejler de følelsesmæssige og kropslige tilstande, der opstår i forbindelse med det at bære og føde et barn. Konkylien er en del af havets mytologier og har en stor sansemæssig indvirkning på mennesket.

Temaer

Sansestimulering, reminiscens, rehabilitering, identitet, livshistorier, livskvalitet, erindring, historiefortælling, sansepåvirkning, sundhed og sundhedsfremme, musik, trivsel,

Formål med øvelserne

At blive bevidst om sansernes betydning for den enkeltes livskvalitet.

Dialogøvelse 

Gå sammen fire og fire

  1. Kig på værket. Hvad ser du? Beskriv det kort for hinanden.
  2. Hvilke sanser for du lyst til at bruge når du står ved værket?

Refleksionsøvelse 

Gå sammen fire og fire

  1. Hvilken sans vil du helst ikke miste?
  2. På hvilken måde bruger du den sans du ikke ville miste i din hverdag?
  3. Hvordan har I oplevet, at musik og lyd kan indgå som en vigtig dimension i jeres liv?

Praksisøvelse   

Gå sammen to og to. Derefter fire og fire

Materialekasse: Ingen materialekasse, da I bruger jeres mobiltelefoner.

  1. Hvert par optager to lyde på 30 sekunder med to telefoner. Lydene skal være fra genstande der befinder sig i atriet eller udenfor.
  2. Parret går sammen med et andet par. Det ene par afspiller begge deres lyde samtidig nede i Konkylien.
  3. Det lyttende par skal fortælle hvad lydene minder dem om.
  4. Det lyttende par skal nu gætte hvilke to lyde de har hørt.
  5. I skifter nu roller.

Konkylien

Foto: Torben Petersen

Lyset, aftrykket og forbindelsen, Kathrine Ærtebjerg 2019

Hent opgaven

Introduktion til værket

Kunstneren Kathrine Ærtebjerg har lavet et maleri med hvid spraymaling på en violet baggrund med aftryk af forskellige genstande. På maleriet kan man se skygger af mennesker, en sav, grene, cirkler, streger, en kæde m.m. Der er ikke umiddelbart en sammenhæng mellem genstandene, hvilket betyder, at man ser på maleriet på nye måder fra gang til gang. For eksempel kan de to save øverst i højre hjørne ses som en sommerfugl, der holdes i snor.

Temaer 

Observation, forandringsprocesser, psykologi, psykiatri, empati, etik, relation, kommunikation,

Formål med øvelse

At kunne se nye dybder og lag i relationen til et andet menneske.

Dialogøvelse

Gå sammen fire og fire

  1. Hvilke former, farver og figurer kan I se?
  2. Er der noget ved maleriet, som I lægger særligt mærke til?

Refleksionsøvelse

Gå sammen fire og fire

Ved gentagne møder med det samme menneske, kan man opnå nye dybder og lag i venskabet.

  1. Tænk på første gang du mødte en ven. Hvad gjorde du for at skabe et godt venskab?
  2. Hvad er det vigtigste for dig, når du møder nye venner?
  3. Har du oplevet at sige noget der var lidt skævt, som gjorde at I kom til at snakke sammen på en fjollet måde?

Praksisøvelse

Gå sammen to og to

Materialekasse: Farveblyanter, papir, skabeloner, saks.

Lav et stenciltryk. – Se foto af hvordan i laver tryk i materialekassen.

  1. Lav jeres egne skabelon eller brug en af skabelonerne i materialekassen. Lav herefter første tryk.
  2. Brug samme skabelon eller tag en ny og placér den nye skabelon i forhold til den første.
  3. Hvad sker der, når I sætter de to sammen? Opstår der en ny figur ligesom de to save, der bliver til en sommerfugl i maleriet?
  4. Præsentér jeres tryk for en anden gruppe og fortæl hvorfor I valgt at lave disse tryk.

Foto: Torben Petersen

Under Overfladen, Dorte Østergaard 2021

Hent opgaven

Introduktion til værket 

Kunstneren Dorte Østergård har lavet værket Under Overfladen, som er inspireret af de abstrakte former, der opstår, når isen bryder op og flagerne glider fra hinanden. Værket er et billede på de forskellige forandringer eller tilstande man kan opleve. Det kan både være i naturen, når årstiderne skifter eller de forskellige livsfaser, mennesket gennemgår i løbet af et liv. Under Overfladen handler også om at opdage nye sider, dybder og lag af sig selv, verden og de menneskelige relationer, man indgår i.

Temaer

Forandringsprocesser, relationer, kommunikation om forandringer, observationer, sundhed, sygdom, empati, etik, livsfaser, identitet.

Formål med øvelser

At styrke opmærksomheds - og observationsevnen samt understøtte kommunikation i forhold til forandringsprocesser. 

Dialogøvelse 

Gå sammen fire og fire 

  1. Hvad er det første I lægger mærke til ved værket? 
  2. Hvilke former og farver i værket for jer til at tænke på forandringer?

Refleksionsøvelse 

Gå sammen fire og fire

  1. De flydende former i værket symboliserer forandringer. Nævn nogle eksempler på store og små forandringer i et menneskes liv, som kan have en afgørende betydning.
  2. Har du gjort noget særligt for et andet menneske og hvilken betydning har det haft for dig og for den anden? - Fortæl hinanden om jeres oplevelser.

Praksisøvelse 

Gå sammen fire og fire 

Materialekasse: ståltråd, bidetænger

Lav et symbol for en eller flere forandringer.

  1. Form et symbol på forandring (fx en kuffert, der symboliserer en rejse, et kors, der symboliserer død)
  2. Placer modellerne i glasmontre ved siden af værket.

Foto: Torben Petersen